Slechte staat van fietsen jeugd toer en MTB

Beste ouders,
afgelopen periode komt het te vaak voor dat de fietsen van onze jeugdleden onderweg niet in orde blijken te zijn.
Dit is zeer frustrerend voor de oh zo enthousiaste jeugd die we hebben.

Grootste manco’s die we tegen komen zijn:
Versnellingen die niet of slecht werken
Zeer vervelend als je een sprintje wilt trekken en weten dat je met een goed werkende fiets harder kan, of de heuvel veel vlotter op kan. Het makkelijkst om de versnellingen controle uit te voeren is, als uw zoon of dochter met zijn of haar (koude) vingers alle versnellingen kan bedienen. Als de ketting op het andere blad gaat en er niet afloopt zijn de versnellingen goed afgesteld.

Remmen
Controleer voor elke rit of de remmen goed en deugdelijk zijn, want een noodstop maken met slechte remmen is echt niet wenselijk. Ook kan het zo zijn dat de verzekering, die wij allemaal automatisch door ons NTFU lidmaatschap hebben, de eventuele schade niet uitkeert in verband met technische gebreken. Zorg dat de remblokjes dik genoeg zijn en dat de remhendels bij volledig indrukken niet tegen de handvatten aankomen.

Aankomende weken zullen alle fietsen van onze jeugd voor aanvang van de rit volledig op technische staat worden gecontroleerd. Mocht er iets niet in orde zijn kan uw zoon of dochter helaas niet meerijden. Als club en begeleiders voelen wij ons verantwoordelijk voor de veiligheid van onze jeugdleden.

Over het de rest van het onderhoud aan de racefiets of mountainbike staat genoeg geschreven op het internet, en als je het onderhoud zelf niet aandurft verwijzen wij jullie graag naar onze fietsenmaker sponsoren.

Namens de Jeugdcommissie,
Hans Overdevest en Machiel Pronk