Onderhoud voorvering

Technische rubriek Leo Meewisse

Deze keer een onderwerp waarmee gemakkelijk fouten kunnen worden gemaakt, ook door erkende fietsenmakers. Toen jaren geleden ik een probleem had met mijn voorvork adviseerde mijn fietsenmaker een revisie en dat moest voortaan jaarlijks plaatsvinden vond hij. (handel is handel dus) Daar ben ik maar niet op in gegaan, maar ben mij gaan oriënteren op de juiste onderhoudsadviezen. Als je in ruw terrein met zand en bagger flink te keer gaat weet je dat goed onderhoud cruciaal is. Belangrijk is om zeer goed schoon te maken. Afspuiten kan prima, maar liever met een tuinslang dan met een hogedrukspuit. Zeker niet met hoge druk in de seals spuiten, wat je trouwens ook niet moet doen met je lagers. Om het laatste vuil te verwijderen kan je een borsteltje of een doekje gebruiken.

  • Diverse goedbedoelde adviezen heb ik al langs zien komen.
  • Vaseline zou de seals goed afsluiten. Dat kan best maar alle vuil blijft er aan kleven en stelt de
    afdichting dan wel erg op de proef.
  • Olie of kruipolie smeert prima maar tast de afdichting aan en er kleeft ook vuil aan.
    Teflon: Idem.
  • Wax is droge smering die bedoeld is voor je ketting. Zie de voorgaande technische rubriek over
    smeermiddelen op de website.
  • Siliconenspray is neutraal naar je afdichtingen, smeert en is waterafstotend. Maar, het middel is licht
    ontvlambaar en schadelijk voor in water levende organismen. Ook schadelijk bij inademing en
    huidcontact. Pas er dus mee op!

Deze laatste is toch mijn favoriet en goed bruikbaar. Er zijn diverse merken beschikbaar die een goede smering, bescherming en conservering van onderdelen uit rubber, kunststof en metaal bieden. Ik gebruik op dit moment Brunox Deo voorvorkspray, mede omdat dit wordt aan bevolen de voorvorkenfabrikant Rock Shox. Er zijn ongetwijfeld meer middelen beschikbaar zoals bijvoorbeeld Bike Silex spray die maar de helft kost.

Luchtdruk

De betere, en duurdere verende voorvorken hebben een luchtkamer die je in de gaten moet houden. Sommige exemplaren hebben zelfs een boven en onder-kamer. Met te veel druk is de vering stug. Bij te weinig druk klapt je vork in tot de eindstand en dan zal die spoedig schade oplopen. De benodigde druk stel je af naar je eigen gewicht of hoe zwaar je ‘m belast. Voor controle zit er vaak een ring op je glimmende telescoop. Als die ontbreekt kan je er ook een tyrap opzetten. Komt die vaak in de bovenste stand, dan moet er wat meer luchtdruk in.

Met goed onderhoud kom je een heel eind!